Tipy

Klimat się zmienia, zmień sposób myślenia

4 października 2021
1 gwiazdka2 gwiazdki2 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek 5,00
Loading...

To hasło kampanii społecznej prowadzonej w ramach Projektu Klimada 2.0 realizowanego przez Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy. Twórcy projektu postanowili dostarczyć nam wszystkim wiedzy na temat zmian klimatu, a także tego, jak możemy się do nich zaadaptować. W pierwszej kolejności stawiamy oczywiście na edukację, dlatego w ramach projektu przygotowano szereg materiałów, wśród których również uczniowie szkół podstawowych znajdą wiele ciekawych informacji poświęconych problemom, jakie obecnie najbardziej nurtują Planetę. Poznałam szczegóły projektu, tematy zajęć, sposób ich przeprowadzenia i niesamowicie się cieszę, że na dzieci czeka tyle inspiracji. I co ważne, już sama forma materiałów sprawia, że nauka to niezwykle wciągająca przygoda! Liczne animacje i filmy, w tym doświadczenia dostępne na platformie, pomogą najmłodszym zrozumieć złożoność otaczającego nas świata.

Jak wiecie, edukacja najmłodszych jest mi szczególnie bliska. Organizuję rozmaite warsztaty, pojawiam się w szkołach z zieloną misją i wciąż podkreślam, że potrzebna jest rzetelna edukacja, wyjaśnianie zależności i pokazywanie rozwiązań– szczególnie z zakresie tego, jaki wpływ mamy na kondycję naszej Planety oraz co możemy zrobić, aby przyczynić się do poprawy jej „stanu zdrowia”. Chociaż na razie nie ma obowiązkowych lekcji o klimacie, jest wielu fantastycznych nauczycieli, którzy rozumieją sens takich zajęć i chętnie wykorzystują rozmaite materiały.

W ramach projektu Klimada 2.0, Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z metodykami i nauczycielami opracował modelowe scenariusze lekcji i materiały edukacyjne o klimacie i jego zmianach.

Materiały został dostosowany do grup wiekowych uczniów szkół podstawowych w podziale na klasy (1-3, 4-6 i 7-8) przygotowane dla dzieci w wieku od 1 do 8 klasy, tak aby wiedza była przekazywana przez nauczycieli w sposób ciekawy i zrozumiały, a uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcjach. Najmłodsi w czasie burzy mózgów poszukają odpowiedzi na pytanie, czym różni się pogoda od klimatu, starsi zostaną zainspirowani do postawienia hipotezy dotyczącej przyczyny zanieczyszczeń i spalin, globalnego ocieplenia. Na uczniów czekają doświadczenia, gry, filmy – nie będzie więc nudno.

Świetne jest to, że nauczyciele otrzymują gotowy, zaakceptowany przez metodyków pakiet materiałów potrzebnych do przygotowania lekcji, więc mogą organizować je w dowolnym momencie. Scenariusze dla najmłodszych wykorzystałam w zabawie z moimi dziećmi i… wzbudziły zainteresowanie. Szczególnie angażujące okazały się karty memo moblizujące do samodzielnego szukania odpowiedzi na pytania o przyczyny suszy, wymierania gatunków czy trąb powietrznych. Te materiały będą cennym wsparciem na moich zajęciach, których jesienią mam zaplanowanych sporo w szkołach.

Wspólnie z @instytutochronysrodowiska zachęcam Was do zajrzenia do tych scenariuszy i polecenia ich znajomym nauczycielom, bo to naprawdę ciekawa i ważna forma edukacji.

Zostawiam link do materiałów. Chronić Planetę najskuteczniej możemy – dzięki wiedzy o niej i jej potrzebach.  

Artykuł został przygotowany we współpracy z Klimada2.0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.